• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

Herderlijke blog - sep 2015 PDF Print E-mail
Geschreven door Ds. Menno Zandbergen   
dinsdag, 01 september 2015 09:12

Uw koninkrijk kome
U kent die bede uit het ‘Onze Vader’ vast wel. Uw koninkrijk kome… Wat zou het geweldig zijn als in onze wereld alles zo zou gaan als God het wil. Een paradijs! Als iedereen zou doen wat de Koning der koningen wenst. Er zou vrede zijn (Psalm 72:3). Er wordt recht gedaan aan zwakken (Psalm 72:4). Armen worden gered (Psalm 72:4,12). De hele natuur leeft ervan op (Psalm 72:16). En de Koning wordt geëerd (Psalm 72:18). 

Uw koninkrijk kome… Kennelijk is de schets uit Psalm 72 nog niet overal zichtbaar. Als ik het nieuws aanzet, zie ik wanhopige bootvluchtelingen, regeringen die krampachtig de vluchtelingenstroom zoveel mogelijk willen beperken en mensen die zich druk maken over de levertijd van de nieuwste smartphone. 

Uw koninkrijk kome… Soms verzuchten mensen dat het toch wel tijd wordt dat God ingrijpt. Die zucht kan ik meemaken. Wat kunnen we uitzien naar vrede, recht, gerechtigheid, barmhartigheid, liefde en genade. Voor sommigen leidt deze zucht tot een verwijt en twijfel. “Als God bestaat, dan zou Hij toch wel moeten ingrijpen?!”, is de gedachte. 

In de Bijbel kom ik een bijzonder principe tegen: God werkt vaak door mensen. De Bijbel zegt niet: de mens moet het uiteindelijk zelf doen. Want mensen zijn maar beperkt in hun mogelijkheden en vaak ook nog eens onwillig. De Bijbel zegt ook niet: de mens hoeft niets te doen, omdat God wel zal ingrijpen. Als Jezus zijn discipelen roept, dan schenkt Hij hen Zijn Geest. De Geest werkt door mensen. Zo bouwt God Zijn koninkrijk. 

Uw koninkrijk kome… Wat betekent dat voor ons leven? Allereerst dat we openstaan voor wat Gods Geest door ons wil doen tot opbouw van Zijn koninkrijk. 

We staan aan het begin van een nieuw kerkelijk seizoen. Allerlei groepen starten weer. Nu gaat het in de kerk nooit om de kerk alleen, maar om de opbouw van Gods koninkrijk. Uw koninkrijk kome… Dat is ook het gebed van de kerk en als we dit gebed samen bidden, dan is de vervolgvraag: “Waartoe spoort de Geest ons aan?” Wat wil de Koning der koningen dat wij doen, niet uit eigen kracht, maar door de kracht van de Geest? 

We kunnen niet alle wereldproblemen oplossen, maar kunnen wij vrede brengen waar strijd heerst (Psalm 72:3)? Kunnen wij opkomen voor het recht van mensen die in de hoek staan waar de klappen vallen (Psalm 72:4)? Kunnen wij iets betekenen voor degenen die alles zijn kwijtgeraakt (Psalm 72:4,12)? 

Uw koninkrijk kome… De verhoring van dit gebed krijgt de volle vervulling bij de wederkomst van Jezus, maar hier en nu kunnen de eerste tekenen zichtbaar worden door het werk van de Geest door mensen heen. Wilt u meebouwen aan Zijn koninkrijk? 

Meedoen en meewerken
Een nieuw kerkelijk seizoen begint. Allerlei gespreks- en taakgroepen beginnen weer. Jongeren komen bij elkaar, alleengaanden, ouderen en jongvolwassenen. Voor iedereen is er een plek om mee te doen, om je te verdiepen in je geloof, om je geloof handen en voeten te geven.  Soms stellen we de vraag: wat is er voor mij?

Je kunt ook vragen: wat beteken ik voor een ander? Hoe bouw ik mee aan de gemeente? Mijn ervaring is dat wie geeft, zelf veel zegen ontvangt. Wie bouwt, wordt opgebouwd. Dat is één van de geheimen van het Koninkrijk van God. Omdat God een gevende God is. Hij schenkt Zijn Geest wie Hem daarom vragen (Lucas 11:13). 

Wat mooi dat er ook dit jaar zovelen zijn die zich inzetten voor kinderen in crèche, kindernevendienst, jeugdclubs en basiscatechese, voor jongeren in de Follow Me-catechese, Rock Solid, Domino en Youth Alpha, voor jongvolwassenen in de 18+ en 24/7, voor volwassenen in Gemeente Groei Groepen, Bijbelkring, avonden van de Confessionele Vereniging, inloopochtenden, maaltijden voor alleengaanden, moedergroep, Alpha-cursus, Haak maar aan-ochtenden, Agapèmaaltijd, startweekend, ZWO-project, gebedskring, pastoraal bezoekwerk, diaconaal werk, interkerkelijk werk, evenementen zoals Kerst=Feest, Expeditie Bethlehem en Rommelmarkt en natuurlijk ook allerlei bestuurlijk, organisatorisch en financieel werk. Samen mogen we optrekken onder de zegen van God. 

ds. Menno Zandbergen