• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

Herderlijke blog - mei 2013 PDF Print E-mail
Geschreven door Ds. Menno Zandbergen   
zaterdag, 04 mei 2013 14:12

 50 dagen project en Meedoen in kerkdienst

Momenteel lezen wij aan tafel uit het dagboekje “50 dagen op weg met God”. Vijftig dagen tussen Pasen en Pinksteren. We zijn op weg naar het feest van de Geest. Gebed speelt een centrale rol in dit dagboek. 

Toen ik het dagboek doornam in grote lijnen, viel me de zorgvuldige opbouw op. Week 1 staat in het teken van de relatie met God. Is die relatie open? Door Christus hebben we toegang bij God. Goed om daar mee te beginnen. Week 2 staat in het teken van “Op weg gaan met God”. Sta eens stil bij wie God is. Leer bidden in Jezus’ naam. Leer luisteren naar wat belangrijk is voor God. Leer bidden dwars door de twijfel heen. Week 3 staat in het teken van bidden als wandelen met God. Leer Hem danken, leer je hart uitstorten voor Hem, leer God loven in de nacht. Week 4 staat in het teken van Gods ant-woord. Hij verhoort, bemoedigt en wijst de weg. Week 5 staat stil bij als gebed niet verhoord wordt. Als bidden niet eenvoudig is. Week 6 gaat over volharden in gebed en hoe je vormen vindt om te bidden. Week 7 gaat over sa-men bidden. Bidden is als wande-len met God. Op Hem gericht raken. Ga bewust op weg naar Pinksteren. 

Heeft u nog geen dagboek, dan is die vast nog te krijgen. En leef heel bewust naar Pinksteren. U kunt ook aansluiten bij de gespreksavonden en de afsluitende gebedsavond. In de zondagen waarin ik voorga wil ik ook aansluiten bij deze 50 dagen op weg met God. 

Meedoen in de eredienst
Tegenwoordig zijn er prachtige apps voor telefoon of tablet. Sommigen lezen de Bijbel op hun telefoon of tablet. Soms ook tijdens de kerkdienst. Wel apart. Terwijl je de Bijbel leest, denkt een ander dat je een spelletje op je telefoon zit te doen, zit te whappen, een sms verstuurt of je facebookberichten zit bij te werken. 

Nu is het wel zo dat als je de Bijbel leest op je telefoon, dat er zomaar een whap-bericht, sms of ander signaal tussendoor kan komen. Herken je dat? Denk dan eens over het volgende: De kerkdienst is een uniek moment om even helemaal op God gericht te zijn. Contact met God is gebaat bij een actieve houding. Actief meedoen met zingen. Actief meedoen met bidden. Actief meedenken tijdens de preek. Actief meelezen tijdens de Schriftlezing. Wie actief meedoet, zal meer horen van God, dan iemand die voortdurend met wat anders bezig is. Het is net als in een gesprek. Als ineens de telefoon gaat, dan onderbreekt dat jouw gesprek. Stel dat je met iemand spreekt en steeds weer grijpt die ander naar zijn/haar telefoon. Zou jij je serieus genomen voelen? Telkens moet je weer wachten tot de ander klaar is met het zoveelste berichtje, signaaltje, whapje. Wat kan het rust geven als iemand zegt: Ik zet de telefoon uit. Nu ben ik er voor jou! Hoe zou God het vinden als we zeggen: Ik zet de telefoon uit. Nu ben ik er voor U! De kans dat God tot je spreekt als je bewust en actief meedoet in de eredienst is veel groter, dan wanneer je je voortdurend laat afleiden. Wat wil jij?

Ds. Menno Zandbergen