• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

Herderlijke blog - sep 2012 PDF Print E-mail
Geschreven door ds. Menno Zandbergen   
zondag, 02 september 2012 12:24

MEERinWaddinxveen.nl
Dit najaar willen we in De Rank heel Waddinxveen laten weten dat er MEER is, samen met andere kerken in Waddinxveen. Elke kerk doet dat op een eigen manier, maar samen wijzen we naar die ene HEER. Het lijkt me geweldig als het gaat gonzen in Waddinxveen. Als langs het sportveld gesproken wordt over “Is er MEER?” Als in de kroeg, snackbar, op het werk, enzovoorts gesproken wordt over wat er toch aan de hand is in Waddinxveen? En dat daarmee gedacht wordt aan wat God doet en wie Hij is. Dat is de doelstelling van www.MEERinWaddinxveen.nl.

 

Waarom de blik zo naar buiten gericht? Ik geloof dat één van de kerntaken van de kerk is om het verlorene te zoeken namens Jezus Christus. Daar hield Hij zich steeds weer mee bezig (Matt 9:13, 18:11, Luk 15:4, 19:10, Joh 12:47). Het is daarnaast één van de redenen waarom de kerk bestaat. We lezen in Handelingen 8 en 10 hoe de Heilige Geest de verdrukking van de gemeente gebruikt om het evangelie te brengen bij de heidenen. De Geest doorbreekt de grenzen die de apostelen niet vanzelfsprekend zouden oversteken. De Ethiopiër, Cornelius, ja steeds meer heidenen komen tot geloof. Als de blik naar binnen was gericht, dan was de kerk beperkt gebleven tot Jeruzalem. Wie alleen naar binnengericht is, loopt vast in interne discussies en gaat alle aandacht besteden aan bijza-ken. Maar als je samen op-trekt om Gods heerlijkheid en Zijn liefde te delen in deze gebroken wereld, merk je hoe de Geest werkt en hoe Hij ons samenbindt als kinderen van Hem. 

Waarom de blik naar buiten? Omdat het de beweging van God is en omdat het ons helpt om niet vast te lopen in bijzaken. 

In het weekend van 1 september zullen 4300 lifestylemagazines MEER in Waddinxveen uitgedeeld worden. Misschien weet u mensen aan wie u graag zo’n magazine zou willen geven. Het is echt een blad voor zoekers. Mensen die niet zo precies weten of God bestaat en die niet precies weten wat ze met God willen of moeten. 

Voor steeds meer mensen is geloven een optie geworden. Het past bij je of past niet bij je. En veel mensen weten niet precies of God bij hen past. Zij zijn vaak nog niet toe aan de gedachte dat God de koning van je leven wordt. Dat Hij het voor het zeggen heeft. Met eeuwig leven zijn ze vaak niet bezig. Veel mensen willen vooral nu leven en het nu goed hebben. Toch beseffen velen dat er MEER moet zijn. Want huisje, boompje, beestje of spectaculaire vakanties, genieten van feesten en vrienden, mooi-weer-spelen als het leven toch tegenvalt… en de idealen die je nastreeft, zijn die zo ideaal? Er moet toch MEER zijn? 

Veel mensen kennen de taal van de Bijbel en het geloof niet meer. Maar hun levensvragen zijn echt. Soms spreken ze over God op een manier die voor ons vreemd overkomt. En als wij in de kerk spreken over God, snappen zij het vaak niet. Het lifestylemagazine MEER pro-beert in de taal van de zoekers handvatten te bieden aan mensen om op zoek te gaan naar God. 

In de kerk belijden we: Jezus is HEER. We vinden God geweldig en daarom aanbidden we Hem. We zijn onder de indruk van Zijn liefde die zichtbaar wordt in Jezus die sterft voor onze zonden. (NB alleen deze laatste zin al is voor veel zoekers raadselachtig…)

Het is mijn gebed dat heel Waddinxveen op zoek gaat naar Jezus. In Hem vinden we het antwoord op de vraag of er MEER is. 

Laten we daarom gastvrij zijn. En mensen de ruimte bieden om op zoek te gaan naar God. Soms zullen ze dingen doen, die wij niet begrijpen. Soms zullen ze woorden gebruiken, die wij niet gebruiken. Soms zullen ze zeggen te geloven of soms te geloven, maar lijkt hun levensstijl daarmee niet in overeenstemming. Laten we dan niet oordelen. Laten we mensen niet te snel afschrijven. 

Mijn gebed is dat De Rank een plaats is waar mensen de ruimte krijgen om Jezus te vinden. Neem daarom ook mensen mee naar activiteiten van De Rank. Neem gasten mee naar de activiteiten op 1 september (fietstocht, beach-volleybal, barbecue), geef mensen het magazine MEER en praat erover, neem mensen mee naar de kerkdiensten op 2 september (de jeugd-dienst ’s avonds gaat over Is er MEER? en ik heb de voorganger voor de ochtenddienst ook gevraagd aandacht te geven aan dit thema). 

Neem mensen mee. En dan niet alleen naar activiteiten. Maar stel je hart open voor je naaste. Dat is ware gastvrijheid. En in die ruimte biedt God vanzelf kansen om te delen over Hem en ons geloof in Hem. 
Blijf op de hoogte via www.MEERinWaddinxveen.nl

Nieuw seizoen
In september beginnen we weer aan een nieuw kerkelijk seizoen. Op zondag 2 september is de activiteitenmarkt. Kijk wat er gaat gebeuren en doe mee! Zondag 9 september is de gezamenlijke startdienst met de Ontmoetingskerk en de Immanuëlkerk. Thema: Er is MEER. Deze dienst is voorbereid door de eredienstcommissie van De Rank. 

Zondag 16 september is de (her)bevestiging van ambtsdragers. 

Allerlei groepen starten weer. Het jeugdwerk, clubs, Follow Me catechese, Gemeente Groei Groepen, Bijbelstudie-groepen, commissies, enzo-voorts. 

Toch starten we niet om alleen maar bezig te zijn. We hebben een focus. We willen wortelen in Jezus, groeien in liefde en zorg, bloeien in eenheid en openheid en vruchtdragen in deze gebroken wereld. 

Onlangs vroeg iemand: “Hoe doen we dat dan?” Ik moest denken aan het woord “verbinden”. We verbinden mensen met God, we verbinden geloof met het dagelijks leven, we verbinden mensen aan elkaar en we verbinden de nood van de wereld (en Waddinxveen) met de moge-lijkheden van de gemeente. 

Dus als groepen bij elkaar komen, dan is dat om mensen te verbinden met God en met elkaar (wortelen in Jezus en groeien in liefde en zorg). Als we diaconale acties hebben, dan verbinden we de nood van de wereld met de mogelijkheden van de gemeente (vruchtdragen in deze gebroken wereld). Als we starten met catechese, dan verbinden we jongeren met God, maar ook met elkaar. In de kerk gaat het nooit om zomaar wat bezig zijn. Er is altijd MEER aan de hand. 

 

Een hartelijke groet, 
ds. Menno Zandbergen