• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

Herderlijke blog - mei 2012      
Geschreven door ds. Menno Zandbergen   
donderdag, 24 mei 2012 09:42

Heilig Avondmaal

Zondag 10 juni hopen we met elkaar het Heilig Avondmaal te vieren. Voor de nieuw belijdende leden de eerste keer. Bijzonder om hen te verwelkomen aan het Avondmaal. Wat mij opvalt, is dat er diverse mensen zijn die juist wegblijven als we Avondmaal vieren. Omdat in De Rank kinderen niet aan het Avondmaal gaan, blijven sommige gezinnen weg. Anderen vinden zichzelf niet waardig om aan te gaan. Bij sommigen is er iets gebeurd in het leven, waar je niet blij mee bent en waar je je voor schaamt. Of er is iets gaande, dat je niet kunt rijmen met God. In het Heilig Avondmaal vieren we juist dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Als je in het reine wilt komen met God, dan zou je juist Avondmaal moeten vieren. Avondmaal is een sacrament (een heilige handeling door Jezus zelf ingesteld). Deel uitmaken van een heilige handeling, kan een heilig moment voor je worden. God zelf reikt vergeving, genezing, reiniging en heiliging aan. Wil je jezelf daarvan uitsluiten? 

Het Heilig Avondmaal kent vier dimensies: (1) We vieren dat Jezus voor ons gestorven is. Dat betekent dat het Avondmaal ook een moment kan zijn dat je je leven opnieuw toewijdt aan God. Van Hem ontvangen we vergeving en mogen we een nieuwe start maken met God. Ben je toe aan een nieuwe start met God? Vier dan het Heilig Avondmaal. (2) We vieren een belofte. Jezus zegt dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen komen, waar geen kwaad meer is. De Bijbel beschrijft deze tijd als een bruiloftsmaal. Het is feest! De dood heeft het laatste woord niet. Het kwaad evenmin. Nee, God heeft het laatste woord en Hij maakt alle dingen nieuw! Juist als het leven moeilijk is en je verlangt naar herstel, liefde, volmaakte goedheid… Juist als alles kapot lijkt te gaan, moet je Avondmaal vieren. Hoe sober het Avondmaal ook gevierd wordt, het herinnert aan de belofte van God. In de gebrokenheid zien we uit naar de volmaaktheid. En telkens als je Avondmaal viert, prent God de belofte van de nieuwe hemel en aarde in ons hart. (3) Het Heilig Avondmaal noemen we heilig, want het is een heilige handeling (sacrament). Jezus zelf heeft gezegd dat we brood en wijn moesten delen tot Zijn gedachtenis. En als we dat doen, weten we ons door de Heilige Geest intens verbonden met Jezus Christus. Zo wordt het Avondmaal een heilig moment. (4) We vieren samen Avondmaal. Dat doe je niet in je eentje. Avondmaal is meer dan iets tussen mij en God. Je viert samen, omdat wij allemaal Gods vergeving nodig hebben. We hebben allemaal de belofte op vernieuwing nodig. Wat mooi om te zien dat God ook je broeder en zuster wil vergeven. Ook degene waar je niet vanzelf vriend(in) mee zou zijn. Ook degene die jou niet speciaal ligt. Zelfs degene waar je misschien wel eens ruzie mee gehad hebt. Degene die jij niet begrijpt en die jou niet begrijpt. Maar samen staan we voor God en Hij neemt ons aan door Zijn genade. Hij geeft ons aan elkaar om samen kinderen van Hem te zijn: één gezin. Dan kun je toch niet thuis blijven als we het Heilig Avondmaal vieren?

MEER in Waddinxveen
Langzaam gaat het leven. Hoe zou het zijn als MEER mensen in Waddinxveen MEER kennismaken met Jezus Christus die MEER van ons houdt dan je kunt bedenken. Tot nu toe hebben negen kerken in Waddinxveen aangegeven mee te willen doen met MEERinWaddinxveen.nl. We hopen op een missionair najaar 2012 in Waddinxveen, waarbij allerlei mensen Jezus leren kennen. Blijf op de hoogte via www.meerinwaddinxveen.nl

Een hartelijke groet,
ds. Menno Zandbergen