• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

• Liturgisch centrum De Rank, paars

Om 8.15 uur werden we verwacht op de parkeerplaats van het Coenecoop College. De bus waarmee we zouden vertrekken stond al voor ons klaar. Uit de geparkeerde auto’s kwamen de gasten met opgestoken paraplu want het regende! Maar dat mocht de pret niet drukken want in de bus was het droog en na enige tijd ook behaaglijk warm.

Om 8.45 uur vertrokken we richting Almere om daar de Yakult fabriek, (u weet wel de reclame: begin de dag goed met een kleintje Yakult) te bezoeken.

We werden ontvangen in een presentatieruimte en direct voorzien van een kop koffie of thee terwijl onze Annie de Bruin had gezorgd voor een zelfgebakken kokoskoek of boterkoek. Een medewerkster van Yakult nam hierna het woord om iets te vertellen over het product, de wijze van produceren, verpakking en verzending over heel de wereld. Na alle informatie te hebben geconsumeerd gingen we naar een lange gang met aan beide zijden ramen en konden we van boven af neerkijken op de machines, installaties en de mensen die het proces begeleiden. Het was goed te volgen hoe het product werd gemaakt, in de flesjes werd gedaan en uiteindelijk in een geplastificeerd pakket werd klaargezet voor export. Als afscheid kregen we een goodybag van Yakult mee waarin 3 pakketten met elk 8 flesjes van elke smaak.

Tegen 12.00 uur gingen we naar Almere Haven, een Van der Valk hotel, voor een heerlijk lunchbuffet. We konden kiezen uit koude en warme gerechten, vers gebakken broodsoorten, diverse luxe vleeswaren, huisgemaakte salades, vers fruit en ter afsluiting een zoet buffet. Loopt het water u al in de mond, een volgende keer aanmelden want er waren nu nog enkele plaatsen vrij in de bus.

Om 13.45 uur gingen we verder naar het plaatsje Elburg om daar de zandsculpturen te bezichtigen in een grote hal van de bekende Aad Peters, de zandtovenaar van VerhalenArk en poppenspeler, die nu ook afbeeldingen in metershoge zandsculpturen over de verhalen uit de Bijbel heeft gemaakt. In een drietal hallen liepen we aan tegen indrukwekkende beeldengalerijen zoals: Adam en Eva, Kaïn en Abel, toren van Babel, Noach en Jozef en zijn broers, gewoon te veel om op te noemen.

Om 16.45 uur gingen we richting Waddinxveen terwijl we onderweg werden volgestopt met plakjes worst, kaas, snoep en frisdrank.

Voor mij persoonlijk was het een vermoeiende dag. Ik werd voortdurend (als lid van de beroepingscommissie) bestookt met vragen over de naam van de eventueel te beroepen predikant. Smoesjes, strikvragen, niets werd ongebruikt gelaten om mij maar uit mijn tent te lokken. Dat zijn nu je broeders en zusters, erg he? Nee hoor, onder veel hilariteit hebben ze het wel geprobeerd maar Roel hield zich van de domme.

Om 18.30 uur reden we het parkeerterrein Coenecoop op en waren we weer op honk. Het was een prachtige dag, ondanks de regen, en we danken onze Schepper dat er geen enkele wanklank is geweest, we enorm hebben genoten en zonder problemen weer thuis mochten komen.

Ook heel veel dank aan de vier kanjers die deze reis hebben georganiseerd: Annie de Bruin, Hannie van der Windt, Heleen Zandbergen en Ben den Ouden.