• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

Een nieuw seizoen: op weg naar de toekomst

Begin september heeft de kerkenraad een dag van bezinning. Onlangs is een rapport geschreven en door de synode van de kerk aangenomen over de kerk in 2025. Hoe willen we kerk zijn op weg naar 2025? Wat betekenen landelijke ontwikkelingen voor Waddinxveen en De Rank in het bijzonder? De uitkomsten van deze bezinning zullen ongetwijfeld vertaald worden naar beleid. Graag vraag ik uw gebed hiervoor. Dromen over de toekomst kan alleen als God ons de weg wijst en is daarom in de eerste plaats een zaak van gebed, maar ook van bezinning omdat God ons aan elkaar geeft, zodat we al denkend, biddend en sprekend, zicht krijgen op Zijn leiding.

Een thema waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest is ‘vreemdelingschap’. In de ‘Ter overweging’ van deze maand (klik hier) kunt u er iets over lezen. En in de afgelopen tijd heb ik erover gepreekt. Vreemdelingschap ligt in het verlengde van discipelschap. Een thema waar ik in overleg met de kerkenraad de afgelopen twee jaar meermalen over gepreekt heb. In het geloof gaat het echter niet primair over hoe goed ik het doe als volgeling van Jezus. In de eerste plaats komt de ontdekking hoe goed Christus voor ons is. Want een discipel kan behoorlijk meevallen en enorm tegenvallen. Wie eerlijk in de spiegel van het evangelie kijkt, heeft geen reden tot roemen. Wel reden om dankbaar te zijn. Als je je gedragen weet, vastgehouden, juist in tijden van vreemdelingschap, aanvechting en leegte, dan weet je dat discipelschap begint met dankbaarheid en lofprijs.

Laten we het komend seizoen blijven zoeken naar redenen voor dankbaarheid. Er is altijd een reden te vinden om God dankbaar te zijn. Wat er ook gebeurt, wat er ook op ons pad komt, deel met elkaar waar je dankbaar voor bent, maar wees ook voorzichtig om dankbaarheid op te dringen. In het pastoraat kom ik soms tegen dat mensen elkaar vermanen dankbaar te zijn: “Je hebt toch ook nog veel om dankbaar voor te zijn?” zeggen mensen soms tegen elkaar. Maar soms lukt dat gewoon even niet, als tranen je ogen vertroebelen, als pijn je ziel verscheurt, als wanhoop je hart en geloof in vertwijfeling brengt. In de Bijbel, in het bijzonder in de Psalmen, staan hartverscheurende klaagzangen. Er is een tijd van klagen en er is een tijd van danken, beide hebben een eigen plaats, beide betrekken ons leven op God. Want onze klacht is tot God gericht en ook onze dankbaarheid. Discipelschap betekent ook de oefening van het leren zien dat God bij elk onderdeel van ons leven betrokken is. Hij heeft ons gemaakt, Hij heeft ons lief, Hij kent ons door en door, elk moment van ons leven en Hij is trouw en volkomen goed. Wat goed als we in de kerk steeds blijven zoeken naar wat God in bepaalde situaties doet of wil, zelfs als het gaat om onderwerpen waar we ons voor schamen. In het licht van het evangelie is er ruimte voor verlossing, genezing, opademen en genade.

 

Belijdeniscatechisatie

Belijdeniscatechisatie is een jaar van geloofsverdieping. We staan stil bij geloven in de Drie-enige God en wat geloven betekent voor je dagelijks leven. We spreken samen over geloven en oefenen de geloofspraktijk van gebed, de Bijbel lezen, getuigen, gaven van de Geest, verantwoordelijkheid voor de gemeente, medemens en schepping. De belijdeniscatechisatie is een plek om te groeien in je relatie met God, verdieping te zoeken, je mening te vormen. Ook een plek waar we kijken naar lastige punten van het geloof, waar vragen gesteld mogen worden, waar je aanvechting en trouw een plek krijgen.

Mocht je nog niet weten of je aan het eind van het seizoen belijdenis wilt doen, dan kun je toch meedoen met de belijdeniscatechisatie. Aan het eind van het seizoen staan we stil bij de vraag waarom iemand belijdenis zou willen doen en wat dit betekent voor je leven. Iets voor jou of voor u? Belijdeniscatechisatie is niet aan leeftijd gebonden. Sommigen zijn er nooit aan toegekomen om belijdenis te doen. Zoek je verdieping in je geloof? Wil je (opnieuw) nadenken over de vraag of belijdenis doen iets voor u of voor jou is?

De belijdeniscatechisatie is het komend seizoen op dinsdagavond, één keer in de veertien dagen. De eerste keer is 11 oktober. De avond is van 20.00 – 22.00 uur. Locatie is bij één van de deelnemers.

Aanmelden of meer informatie klik hier.

 Ds. Menno Zandbergen