• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

De Rank - Catechisatie

Ook dit seizoen is er weer catechisatie.

Tijdens de catechisatie leren we over God, de bijbel, de kerk. We lezen met elkaar de bijbel, bidden en praten over wat het betekent als je in God gelooft.

Voor wie is er catechisatie?

    • Voor de groepen 7 en 8 van de basisschool is er Basiscatechese. Deze catechese vindt één keer in de twee weken plaats tijdens de ochtenddienst. Iedereen uit groep 7 en 8 is van harte welkom. 

      Wat doen wij tijdens deze ochtend? We gaan op onze manier de bijbel in duiken en gaan opzoek wat God ons nog meer heeft te vertellen. Dit doen we door een stukje te lezen in de bijbel en daarna gaan we aan de slag met het bijbelverhaal door middel van een spel, vragen beantwoorden of een andere werkvorm.

      We verzamelen op de zondagen dat er basiscatechese is in de hal van de kerk. Als de kerkdienst gaat beginnen gaan we met elkaar naar de ruimte voor de basiscatechese. Voor het einde van de kerkdienst komen we tegelijk met de kinderen van de kindernevendienst terug in de kerkzaal. We staan dan als groep bij elkaar, zingen het laatste lied mee en ontvangen de zegen.

      Het zou fijn zijn als je zelf een bijbel meeneemt, maar mocht je hem vergeten zijn dan pak je er gewoon één uit de kast. De basiscatechese is meestal om de week, maar niet altijd. Hieronder zie je een link naar de geplande datums voor de Basiscatechese. Schrijf ze op de kalender, plak ze op de koelkast of in je bijbel, zodat je zal altijd bij de hand hebt. We hopen op een fijne tijd met elkaar! Zie we jou ook?

      Hartelijke groet, Elise, Annemarie, Carla
      Coördinatie: Elise Noordhoek (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

      Zoek in de kalender op "Basiscatechese" voor de geplande data.


    • Voor de klassen 1 t/m 4 van het voortgezet onderwijs (12 t/m 16 jaar) is er "Follow Me.

      De methode die we volgen is van Follow Me en is gebaseerd op mentorcatechese.
      De bijbel kan ons veel leren, dus dat gaan we doen! Over de 10 geboden en hoe je die in je dagelijks leven kan gebruiken. Hoe je kunt bidden (en of God ook terug praat), hoe de hemel er uit ziet en hoe we daar eigenlijk komen. Over zonde, vergeving en dankbaar zijn. Met de bijbel in de hand gaan we deze (en meer) onderwerpen langs en we praten er met elkaar over.
      Na een introductie in de grote groep, gaan we in kleine groepjes uit elkaar, waardoor iedereen de ruimte krijgt om mee te praten en vragen te stellen. Samen zoeken we dan naar antwoorden. 

      Let op! In tegenstelling tot afgelopen jaren komen we niet meer elke week bij elkaar, maar elke 2 weken.

      De avonden zijn gepland op dinsdag en we starten om 19.30 in basisschool TOV. De avond duurt ongeveer een uur.
      Contactpersoon / coördinatie: Edwin Wijnja (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). 

      In alle gevallen worden de jongeren uitgenodigd om aan de catechese mee te doen.

      De avonden worden geleid door: Astrid Bax, Jolanda Minnema, Matthias Koudijzer en Mark van der Loo
      Coördinatie: Mark van der Loo

      Zoek in de kalender op "Follow Me" voor de geplande data


    • Vanaf 16 jaar is er "Follow Me NEXT". Bij Follow Me heb je kennis gemaakt met God, maar weet je nu alles wat je weten moet om Hem te volgen? Heb jij nog vragen en twijfels?
      Wil je verder waar Follow Me gestopt is? Wil jij God nóg beter leren kennen?
      Follow Me NEXT is voor iedereen die te oud is voor Follow Me, maar toch nog graag meer wil leren over het geloof, God en Jezus. Bij Follow Me NEXT gaan we met jullie in gesprek over jullie vragen. We bepalen met elkaar over welke onderwerpen je (nog) meer zou willen weten en leren.
      Elke 2 weken op dinsdag starten we om 20.45 uur in basisschool TOV. We zijn rond 21.45 uur klaar. 

      De avonden worden geleid door: Astrid Bax, Jolanda Minnema, Matthias Koudijzer en Mark van der Loo
      Coördinatie: Mark van der Loo

      Zoek in de kalender op "Follow Me NEXT" voor de geplande data


    • Voor de 'oudere jongeren' (jong volwassenen) is Connect.
      Zie hier voor meer informatie.


    • Belijdeniscatechisatie
      Naar belijdeniscatechese gáán, betekent niet automatisch dat je belijdenis gaat dóén. Wat dan wel?
      Onder meer dit, dat je op zoek gaat naar wie God voor je is. Misschien heb je dat al wel wat duidelijk, maar heb je ook je vragen. Dit is altijd mijn ideale belijdeniscatechese: dat we én onze vragen stellen, én ons geloofsleven verdiepen rond een opengeslagen Bijbel. Vaak is het zo dat jonge mensen belijdeniscatechese volgen (wat is jong?). Toch zijn er ook dertigers, veertigers, vijftigers, … die geen belijdenis hebben gedaan. Het zou mooi zijn als we ook wat leeftijden betreft een gevarieerde groep hebben. Dat geeft waardevolle geloofsgesprekken! Data en locatie leggen we pas vast als er een groep is. Wil je meer weten? Bel of mail me gerust.
      Ds Harald Overeem (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Voor meer informatie over de catechisatie binnen De Rank neem je contact op met: