• Liturgisch centrum Immanuëlkerk

  • Liturgisch centrum Ontmoetingskerk

  • Liturgisch centrum De Rank

Lees meer over de Protestantse Gemeente Waddinxveen.

Protestantse Gemeente

Nieuws en informatie over wijkgemeente 't Spectrum

Wijkgemeente 't Spectrum

Nieuws en informatie over wijkgemeente De Rank

Wijkgemeente De Rank

Het laatste nieuws

Gemeente van onze verhoogde Heer Jezus Christus, die beneden om ons heen blijft,

Ga naar Galilea, krijgen de leerlingen volgens Mattheüs te horen van de vrouwen, die Jezus ontmoet hebben bij Zijn geopende graf. Galilea. Terug naar af, want hier hebben ze hun oude leven achter zich gelaten en zijn ze met Jezus meegegaan. Zo kan je er tegen aankijken. Maar je kan het ook anders zeggen: niet ‘ terug naar af’ , maar ‘de cirkel is rond’.

Want in Galilea is het ooit allemaal begonnen. Daar zijn de leerlingen van Jezus door Hem geroepen. Galilea: het land van de heidenen, ver weg van Jeruzalem. Daar is Jezus samen met hen rondgetrokken. Hij vertelt dat het Koninkrijk van de hemel, van God nabij was en Hij laat dit ook zien: vele zieken worden genezen en mensen die er niet bij horen, worden er weer bijgetrokken, in het midden gezet.

En nu, 3 jaar later zijn ze weer bij elkaar in datzelfde Galilea; alleen Judas Iskarioth is er niet meer bij. Ze zijn naar de berg gegaan, die Jezus hun heeft genoemd. Welke berg zou dat dan zijn, denk je dan? Misschien is het wel de berg geweest, waar Jezus de Bergrede heeft uitgesproken met als bekendste deel de ‘zaligsprekingen’: de grondwet van dat Rijk, waar God het voor het zeggen heeft, daar waar iedereen voldoende ruimte heeft en krijgt om adem te halen. Of is het de berg van de verheerlijking waar Jezus Zijn gezicht straalt als de zon en Zijn kleren wit worden als het licht en Hij in gesprek raakt met Mozes en Elia?

Eigenlijk doet het er niet zoveel toe, welke berg het geweest is. Bij Mattheüs is de berg altijd, waar de beslissende momenten in Jezus’ leven hebben plaatsgevonden. Vanmorgen zijn we getuige van als je dit zo mag zeggen van het laatste gedenkwaardige moment van Jezus op aarde. Vóór Hij teruggaat naar Zijn Vader, kijkt hij als het ware nog één keer terug en geeft Hij Zijn leerlingen nog twee beloften: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde’ en ‘Ik ben met jullie, alle dagen tot aan de voltooiing der wereld’ .

Nu ik dit zo zeg, bedenk ik me opeens, dat ik eigenlijk wel een voorkeur heb voor de berg, waar Jezus nu met zijn discipelen is. Ik zou het wel weten! Wat zou het nu mooi zijn, als Jezus samen met Zijn leerlingen op de berg staat, waar Jezus op de proef gesteld is door de duivel. U weet wel: die hele hoge berg van waaraf Jezus alle Koninkrijken van de wereld in al hun pracht kon zien. Met één knieval voor de duivel zou de hele wereld aan Zijn voeten liggen. Even tégen God, en verder áls God.

Maar Jezus gaat niet door de knieën; zo’n macht kan immers niet zonder geweld en onderdrukking, als je tenminste de macht wil houden. Ik geef direct toe: het is wel wat kleinmenselijk gedacht van mij; alsof Jezus het nodig heeft om zo revanche te nemen. Maar toch kan ik het niet laten om dit even met u te delen.

Terug naar Jezus en zijn leerlingen op de berg, welke het dan ook geweest mag zijn. Niet alle leerlingen zijn direct overtuigd, als ze Hem weer zien. Sommigen twijfelen, zo lezen we.
Een monnik, die in het verre verleden deze woorden overschreef, vond het maar griezelig, dat ook de discipelen konden twijfelen. Dat moest wel een vergissing van Mattheüs zijn, dat wist hij zeker. Daarom veranderde hij eigenhandig de tekst: ‘en zij twijfelden niet”.

Gelukkig wist Mattheüs beter. Want geloof is niet iets wat vast staat, een kant en klaar eindproduct. Als je het over geloof hebt is de andere kant van de medaille ongeloof; als je spreekt over vertrouwen, kan angst tegelijkertijd in de buurt zijn; er zijn altijd vragen die terugkomen.

Geloof is in het evangelie niet het eindpunt van een lange weg, waarna er niets meer gebeurt; geloof is een weg die mensen gaan, met heel uiteenlopende gedachten en gevoelens onderweg. Ga maar eens bij u zelf na, hoe dit voor u, voor jou is en geweest is in uw leven. Dit “ik geloof, maar kom mijn ongeloof te hulp” wordt heel mooi verwoord in het lied, dat we zonet hebben gehoord: “Gehoorzaam aan het wonderwoord der vrouwen zijn de discipelen op weg gegaan. Ze kwamen moe in Galilea aan met kleingelovigheid en vertrouwen”.

Aan deze discipelen geeft Jezus een opdracht mee. Eerst zegt Hij ‘Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde’. Hij zegt dit met doorboorde handen, tekenen van Zijn onmacht, zou je toch zeggen. Maar als we zo praten, zitten we op een verkeerd spoor. Dit is denken van beneden in plaats van boven en zo geven we de Geest geen kans ons te bezielen en blijven we koud en versteend.

Zijn Koninkrijk is immers niet van deze wereld. Het gaat niet om de macht, die zou kunnen voorkomen, dat ons iets ergs overkomt. Het gaat om de macht om te voleindigen. Deze wereld komt af. Wat met Genesis is begonnen, zal worden voltooid. Nico ter Linden typeert dit in “Het verhaal gaat” als een voorgoed begonnen begin.

Op grond daarvan zegt Jezus: ‘Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb ’. In de Naardense vertaling staat: ‘Maak dan voort’ : er is geen tijd te verliezen. Deze woorden staan ook wel bekend als het zendingsbevel. In de loop van de kerkgeschiedenis heeft deze opdracht naast een mooi spoor, ook een ander vreselijk spoor nagelaten.

Een spoor dat geplaveid was met dwang, bloed en onderdrukking. Het ging mis, toen het christendom de staatsgodsdienst werd. In die zin is het maar gelukkig, dat die tijd achter ons ligt. Ik denk, dat nu we als christenen in deze tijd een minderheid zijn geworden, de verleiding veel minder groot is om God ondergeschikt te maken aan onze eigen bedoelingen, zoals Trump afgelopen week deed door een bijbel omhoog te houden,. Ik las trouwens ergens dat hij daarbij de bijbel op zijn kop hield, maar dit ter zijde.

Ik wil deze bekende woorden van Jezus vanmorgen een wat bredere betekenis geven. Ik stel voor, dat we voor het woord dopen een ander woord nemen: het meer algemene woord ‘onderdompelen’. Er zijn trouwens genoeg geloofsgemeenschappen, die wanneer er gedoopt wordt, het zwembad afhuren omdat je echt kopje onder gaat. Deze week hoorde ik iemand nog vertellen dat nog niet zo heel lang geleden er in de Gouwe ook wel gedoopt is. Wat mij heel vaak opvalt als het over dopen gaat, nu toch weer even dat woord, dat er over gesproken wordt als een éénmalig gebeuren. Zo wordt de doop heel snel iets, dat je achter de rug hebt en volgens mij is dat helemaal niet de bedoeling: het is bedoeld als in de rug, als steun in de rug. Daarom mijn voorkeur voor het woord onderdompelen.

We worden ondergedompeld in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Samen betekent die naam “Ik zal er zijn”. Op welke manier Hij er wil zijn hoorden we zonet in Exodus 34. We lezen er misschien gemakkelijk over heen, maar om het zo maar eens te zeggen bij de herkansing, want het gaat nu na het echec van de dans om het gouden kalf om de tweede keer dat de tien Woorden op de stenen platen geschreven worden, hoeft Mozes niet helemaal naar boven te komen, maar God daalt neer. Hij komt de mens tegemoet, juist als hij heeft laten zien hoe het allemaal mis is gegaan, toen Mozes zo lang wegbleef en het volk goden maakte, die wèl zichtbaar waren. Het is zoiets in de trant van: als jullie dan niet bij Mij willen/ kunnen komen, kom Ik wel bij jullie.

En dan doet God een boekje open over hoe Hij God wil zijn en dan vallen er woorden als ontfermend en genadig, overvloedig in vriendschap en trouw. Is het dan allemaal goud wat er blinkt? Nee, het kwade wordt ook serieus genomen. Bij God is vergeving, maar dit betekent niet volgens de verteller in Exodus dat het Gods vak is om alles door de vingers te zien. Het goede draagt vrucht, maar het kwade ook! De zonde zet door en kan diepe sporen nalaten: na hoeveel generaties is bijvoorbeeld een oorlog afgelopen? Het wereldwijde protest op dit moment tegen racisme is hier een actueel levend voorbeeld van.

Jezus geeft ons de opdracht alle volken van de wereld onder te dompelen in het prachtige nieuws, dat God als Vader, Zoon en Heilige Geest er is en er ook altijd voor hen zal zijn. Maar hoe doe je dit dan? Wat moet je doen dan? Moet je het dan voortdurend met mensen over het geloof hebben of moet je zelf de zending ingaan? Dit zou allemaal kunnen, maar vanmorgen wil ik een andere optie aanstippen. Laten we ons zelf onderdompelen in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest.

Bewust, elke dag opnieuw. Ooit zijn we door de doop op de weg gezet van Christus. En nu mogen we elke dag onderhouden en bewaren wat Jezus ons heeft opgedragen. Wat is dit dan? Dat staat niet met zoveel woorden in onze tekst van vandaag, maar elders in Mattheüs is hier genoeg over te lezen.

Een heel wezenlijk punt is dat we ons leven als een roeping mogen ervaren. De leerlingen van Jezus werden vooral geroepen. Je leven heeft een doel, een taak. Je bent ergens voor in de wereld. Je bent er niet zomaar. Vat je leven op als één grote Roeping en wees er voor mensen, zoals God er ook voor ons is.

Zo mogen we ons elke dag opnieuw onderdompelen in de Naam van Vader, Zoon en Heilige Geest en dit alles met als belofte “Ik ben met jullie alle dagen, tot aan de voltooiing der wereld”.

In de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Amen

Kerkdiensten

Donderdag 28 mrt 2024

Immanuëlkerk
  • 19:00 ds. C.C.A. Melgers, Heilig Avondmaal
  • 20:30 Ds. J. Overeem (Witte Donderdag, Avondmaal)

Vrijdag 29 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 19:00 ds. C.C.A. Melgers
  • 20:30 Ds. J. Overeem (Goede Vrijdag)

Zaterdag 30 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 19:30 Ds. P.J. van der Ende, Rijnsburg (Stille Zaterdag)
  • 21:00 pastor M. Sonneveld

Zondag 31 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 09:00 ds. C.C.A. Melgers en pastor M. Sonneveld
  • 11:00 Ds. J. Overeem (Pasen)

Zondag 7 apr 2024

Ontmoetingskerk
  • 09:00 ds. H.G. v. Viegen, Leimuiden

----------------------
Privacy Verklaring