• Liturgisch centrum Immanuëlkerk

  • Liturgisch centrum Ontmoetingskerk

  • Liturgisch centrum De Rank

Lees meer over de Protestantse Gemeente Waddinxveen.

Protestantse Gemeente

Nieuws en informatie over wijkgemeente 't Spectrum

Wijkgemeente 't Spectrum

Nieuws en informatie over wijkgemeente De Rank

Wijkgemeente De Rank

Het laatste nieuws

Gemeente van onze Heer Jezus Christus,

Ik ben een burger van het Koninkrijk der Nederlanden: dit is het bewijs. (paspoort laten zien) En ik durf te wedden, dat dit bijna of helemaal voor ons allemaal geldt, hier in de kerk of thuis. Maar mensen die om met de woorden van lied 344 te spreken geloven dat “de Heer God is en anders geen, die vertrouwen op de naam van Jezus Christus, gestorven en weer opgestaan en het durven wagen met de Geest die ook nog heden de wereld en onszelf geneest”, wij dus, zijn volgens Paulus ook nog burger van een ander rijk. Dit rijk heet het Koninkrijk van God of zoals Mattheüs zegt: het Koninkrijk van de Hemel. Jezus bedoelt daar niet de hemel mee, het leven na dit leven. Wat Hij wel bedoelt, maakt Hij onder andere duidelijk in Mattheüs 13; een hele serie gelijkenissen passeren daar de revue. Wij hebben er zonet twee van gehoord, maar daarover zo meteen meer.

Je kunt op heel veel manieren het Koninkrijk van de hemel beschrijven: “dat is daar waar God het voor het zeggen heeft, Koning is” of “ daar waar de hemel en de aarde met elkaar getrouwd zijn”. Deze week heb ik weer iets nieuws geleerd. Volgens mij kan je het Koninkrijk van de hemel ook heel goed noemen, daar waar mensen “bloeien in Gods licht”. Twee foto’s die de afgelopen week vanuit de gemeente werden opgestuurd, wil ik laten zien:

  • de regenboog, het teken van Gods trouw en voortdurende betrokkenheid op onze wereld en
  • het kruis, symbool voor de overwinning van het leven op de dood; uiteindelijk zal alles zwichten en verwaaien, wat op het licht niet is geijkt”! Met deze twee beelden voor ogen mogen we en vooral kunnen we bloeien in Gods licht.

Als Jezus veertig dagen in de woestijn is geweest zijn z’n eerste woorden: 'Kom tot inkeer, want het Koninkrijk van de Hemel is nabij.' En daarna kunnen we horen wat Hij met deze nieuwe manier van leven bedoelt. “Over het doen van meer dan het gewone. U weet wel, de andere wang toekeren als je op de ene bent geslagen. Geen kwade gedachten koesteren jegens anderen. Niet alleen je vrienden liefhebben, maar ook je vijanden.

In het Koninkrijk van de Hemel gaat het er anders aan toe dan wij gewend zijn. Daar stapt een vijand van zijn ezel om een man te helpen die in elkaar geslagen is. Dat hijzelf een Samaritaan is en het slachtoffer een Jood maakt niet uit. Daar ligt een medemens in nood. Etnische, culturele en zelfs religieuze scheidslijnen vallen dan weg. Daar is een vader, die aan de jongste van zijn beide zonen nu al zijn erfdeel toevertrouwt als hij daarom vraagt. En die hem later, als hij platzak met hangende pootjes weer thuiskomt, hem rennend tegemoet komt, met open armen ontvangt en feestelijk onthaalt, tot ergernis van zijn oudste broer.

Daar is een koning die een slaaf de immense schuld die hij heeft opgebouwd, kwijtscheldt. Een schuldhulpmaatje is niet nodig. Daar is een boer die met weidse gebaren zaad uitstrooit. Hij maakt zich er geen zorgen over dat twee derde niet zal opkomen. Hij vertrouwt op dat één derde deel: dat zal veel vrucht voortbrengen. In het Koninkrijk van de Hemel, daar gaan blinden weer zien, doven weer horen, verlamden weer lopen, worden zelfs doden opgewekt. Toekomst die inbreekt in het heden, in ons dagelijks leven. Licht dat het duister doordringt.
Het gebeurt hier en nu al. Voor wie het zien, voor wie het horen wil. Voor wie er naar wil leven. Maar tegelijk is het verborgen.

Zonet lazen we twee hele korte gelijkenissen. Het vertellen van gelijkenissen is een soort handelsmerk van Jezus. Nu zou je denken, Hij doet dit om duidelijk te maken wat het Koninkrijk van de Hemel is. Zeg maar als een soort plaatje bij het praatje. Want dat maakt het makkelijker om te begrijpen. Maar de vraag is, of het daar werkelijk zoveel duidelijker van wordt. Want wat vergelijk je nu precies? Wordt het koninkrijk vergeleken met een parel, het meest kostbare wat je je voor kunt stellen? Of wordt er vergeleken met de parelkoopman? Die immers altijd op zoek is naar mooie parels, koortsachtig de markten afspeurt, Internet afzoekt, geobsedeerd als hij is om dat ene prachtexemplaar te bemachtigen. Moet je het koninkrijk soms vergelijken met die koopman? Gaat het om de parel of om de koopman?

Net zo in die andere twee: gaat het om de schat in de akker, of om de landman die de akker bewerkt. De grap (letterlijk) is dat je er niet goed uitkomt. En dat kon wel eens precies de bedoeling zijn. Wij hebben de neiging om te denken dat een gelijkenis een illustratie is, een voorbeeld bij een waarheid die al vaststaat. Maar dat is te simpel gedacht. Jezus gebruikt gelijkenissen, niet omdat hij het nu eenmaal leuk vindt om verhaaltjes te vertellen. Wat wij gelijkenis noemen, heeft in zijn tijd een bredere betekenis.

Het is tegelijk een beeld, een vergelijking, een spreuk, een raadselwoord. Een gelijkenis wil verduidelijken maar tegelijk prikkelen, uitdagen om verder te denken en te zoeken. Deze gelijkenissen horen bij het typische gereedschap van joodse rabbijnen, zoals Jezus er ook een is. Het geeft wel antwoord, maar roept ook weer vragen op, en dat is precies de bedoeling. Iemand zei het eens zo: de gelijkenis heeft een zone van onbeslistheid om zich heen, en dat is precies waar jouw beslissing of jouw keuze wordt gevraagd.

Daarom zou ik zeggen, gaat het in deze ogenschijnlijk eenvoudige gelijkenis van de parel en de schat in de akker, in de eerste plaats om de zoektocht van de koopman en de landman.. Want, het koninkrijk van de hemel is niet alleen iets dat ergens IS, een bepaalde toestand of een bepaalde levensstaat; maar het koninkrijk is ook iets wat je ervaren kunt in een manier van doen, een manier van leven, van handelen, van gerichtheid. Als je leeft op een bepaalde manier, dan kan je gaan groeien en bloeien. Daarom vertelt Jezus al die gelijkenissen over het koninkrijk. Niet om ons te informeren, maar om ons in beweging te brengen.

Ik moet denken aan wat ik ooit las over een monnik. Hij vertelde hoe hij ertoe gekomen was om in te treden in de kloostergemeenschap. Hij was bezig geweest met het opbouwen van een grootse carrière als zanger. Hij reisde de hele wereld over en gaf concerten op beroemde podia. Totdat hij met een paar vrienden, zo maar toevallig een klooster bezocht. Hij werd als door de bliksem getroffen. Hij wist: dit gaat over mij. Hier vind ik het antwoord op mij diepste verlangen. Hij is nooit meer weggegaan. Hij gaf zijn oude bestaan op en trad in. 'Ik kon geenweerstand bieden aan de liefde van God, waardoor ik hier geraakt werd', zei hij. Sindsdien is hij de dragende stem van het koor in het klooster, omgeven door allerlei goedwillende amateurs. In een anoniem klooster zingt hij nu voor God in plaats van bejubeld te worden door een enthousiast publiek. Zo bloeit hij in Gods licht.

De beide gelijkenissen spreken ons aan op onze persoonlijke verantwoordelijkheid: probeer net zoals de parelkoopman en de landman zoekend en uiteindelijk vindend, want wie zoekt zal vinden of misschien nog wel eerder ‘gevonden worden’, in het leven te staan, speurend naar tekenen van het Koninkrijk van de hemel. In Psalm 1 is dit niet anders: je zou kunnen zeggen, dat daar het bezig zijn met de wet van de HEER je op het spoor brengt van het Koninkrijk van God. Daar horen we: ‘Als de wet je lust en je leven is, ben je een prachtig en duurzaam mens en loopt je weg nooit dood: er is dus altijd toekomst! Dan wortel je als een boom in de aarde en ben je onder dak bij de hemel. Voorgoed sta je in bloei’.

Niet, dat dit allemaal zo eenvoudig is. Want hoe verleidelijk is het niet om een andere weg in te slaan. In vers 1 staat in de Naardense Bijbelvertaling: ‘Zalig is de man die niet meeging in het beraad van bozen, op de weg van de zondaars niet is blijven staan, op de zetels van de spotters niet is gaan zitten”. Voelt u hem: het gaat van kwaad tot erger: gaan, staan en zitten.
En wie houdt ons dan bij de les en hoe voorkom je dit en vooral: hoe kom je weer van die stoel af: kom je weer in beweging.

Daarom is het zo mooi , dat er vandaag nog een 3e lezing is. In Filippenzen 3, vers 1 staat: “voor het overige, broeders en zusters, laat de Heer uw vreugde blijven”. Hier worden we als collectief aangesproken: als bijna protestantse wijkgemeente ’t Spectrum. Als veelkleurig komen we samen, vormen we een wijkgemeente.

Als één wijkgemeente gaan we veelkleurig 'de wereld in' ieder met zijn of haar eigen beleving. Met zijn of haar eigen geloofsovertuiging maar wel met elkaar verbonden als een geheel. Hoe veelkleurigheid er uit kan komen te zien, wil ik u laten zien aan de hand van 2 afbeeldingen van het zelfde schilderij. Het is ingestuurd, toen de naam van onze nieuwe wijkgemeente nog niet bekend was. Hoe toevallig kan iets zijn….

De eerste afbeelding: een bootje op één van Reeuwijkse plassen?

En nu die tweede afbeelding: hetzelfde tafereel maar nu in andere kleuren: wat veel kleurigheid niet kan doen!

Zo wil ik u en jullie en ook mijzelf trouwens oproepen om in dit komende seizoen elkaar de gelegenheid te geven te bloeien en te groeien in Gods licht en dan zult u best eens een keer iets meemaken in de sfeer van wat u nu op de beamer ziet.

Maar ook al is het voor ons persoonlijk stekelig of prikkelbaar: ook dit mag er zijn, laat het bloeien in Gods licht! Als we maar persoonlijk maar ook als geloofsgemeenschap op zoek gaan naar eeuwigheidsleven.

Tenslotte roep ik in herinnering de twee foto’s die ik aan het begin van de preek heb laten zien en wat ik daar toen over gezegd heb; zij bepalen voor mij als het ware ons speelveld.

  • De regenboog, het teken van Gods trouw en voortdurende betrokkenheid op onze wereld en
  • het kruis, symbool voor de overwinning van het leven op de dood; uiteindelijk zal alles zwichten en verwaaien, wat op het licht niet is geijkt”! Met deze twee beelden voor ogen mogen we en vooral kunnen we ontspannen bloeien in Gods licht.

In de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Amen

 

 

 

 

 

Kerkdiensten

Vrijdag 29 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 19:00 ds. C.C.A. Melgers
  • 20:30 Ds. J. Overeem (Goede Vrijdag)

Zaterdag 30 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 19:30 Ds. P.J. van der Ende, Rijnsburg (Stille Zaterdag)
  • 21:00 pastor M. Sonneveld

Zondag 31 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 09:00 ds. C.C.A. Melgers en pastor M. Sonneveld
  • 11:00 Ds. J. Overeem (Pasen)

Zondag 7 apr 2024

Ontmoetingskerk
  • 09:00 ds. H.G. v. Viegen, Leimuiden
  • 11:00 Ds. J. Zonnenberg-de Beer, Rotterdam (Jeugddienst)
  • 18:30 Ds. J. Overeem

----------------------
Privacy Verklaring